Lista aktualności Lista aktualności

NA KRAŃCACH... TOŻSAMOŚĆ MIEJSCA

Zapraszamy na wystawę.

MAŁGORZATA WRÓBEL-KRUCZENKOW

artystka urodzona w Białymstoku. malarka, autorka instalacji multimedialnych. Absolwentka Wydziału Kulturoznawstwa na Uniwersytecie w Białymstoku oraz Wydziału Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom w Pracowni Malarskiej prof. Leszka Mickosia oraz w Pracowni Multimediów prof. Wojciecha Pukocza. Laureatka Grand Prix na III Piotrkowskim Biennale Sztuki w Piotrkowie Trybunalskim (2015). Stypendystka Prezydenta Miasta Białegostoku 2015. Wyróżnienie Honorowe Dyrektora Galerii Sztuki w Legnicy w ramach ogólnopolskiego przeglądu promującego młode talenty Promocje 2015 w Legnicy. Stypendystka Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystyczne, upowszechniania kultury i opieki nad zabytkami na rok 2023

Wystawa obejmuje realizację projektu artystycznego „Na krańcach... – tożsamość miejsca”.  Kolekcja zawiera cykl obrazów malarskich wykonanych w technice olejnej. Przyczynkiem malarskich eksploracji staje się  Podlaski kraniec świata zamknięty w przestrzeni doświadczenia, pamięci oraz wspomnień.

Wielokulturowy tygiel świata - miejsca, ślady, znaki czasu – odciskające w swej strukturze zapach przeszłości oraz pamięć. Obserwacja tkanki barwnej otaczającej podlaskiej rzeczywistości przefiltrowana przez pryzmat wspomnień, pamięci nasycona subiektywnym postrzeganiem – stanowi osobistą i intymną wędrówką po korytarzach wewnętrznego jestestwa oraz odczuć. Analiza peryferyjna, analiza bliska i daleka. Analiza koloru, światła, odczuć, smaków świata natury – świata krańca, bytu oraz siebie...świata obok i świata wewnątrz – nasyca malarską materię. Artystyczne poszukiwania stanowią retrospekcyjną wędrówkę po miejscach dzieciństwa, młodości, gdzie głównym elementem malarskich eksploracji dla czasoprzestrzennego istnienia obok obserwacji staje się pamięć. Pamięć jako matryca naszego doświadczenia emocjonalnego i intelektualnego – rejestruje indywidualny kod znaczeń wewnętrznego i zewnętrznego świata oraz osobisty sygnifikat wizualizacji tychże bytów. Badanie wektorów przedmiotowości oraz czasu w kontekście czasoprzestrzennego uwarunkowania pozwala na wnikanie i zgłębianie korytarzy pamięci – śladów wspomnień, wszystko, po to, by wydobyć to, co sportretuje ukryty pod powierzchnią prawdziwy kształt rzeczywistości – bliskiej i dalekiej.  „Ściana” podlaskiego świata zamknięta w formie koloru, kształtu oraz wspomnień jest przedmiotem poszukiwań malarskich artystki.

„Na wystawie w Białymstoku pokazane są obrazy nakładane grubymi impastami, jak np. u Cybisa, szybko malowane, jakby czas na malowanie bezpowrotnie się kończył. Są one czasami nostalgiczne, a innym razem dramatyczne. Zbliżają się także do zasad amerykańskiego abstrakcyjnego ekspresjonizmu i tradycji infomel z lat 40. i 50. XX wieku. Widzimy obrazy prawie czarne, z zapadającym zmrokiem, w którym pobłyskują ostatnie promienie czerwonego zachodzącego słońca. Czasami dostrzegamy fragmenty przyrody, nawet motyw drogi kojarzący się z późną twórczością Stanisława Wyspiańskiego czy zmarłego w 2010 roku Tomasza Tatarczyka, czołowego polskiego malarza przełomu XX/XXI wieku, który z pewnością doczeka się jeszcze ponownego odkrycia”, o czym pisze Krzysztof Jurecki we wstępie do katalogu do wystawy.

Projekt zrealizowany dzięki stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechnienia kultury i opieki nad zabytkami na rok 2023.